Håkan Wifvesson: – FC Rosengård och vägen till framgång

FC Rosengård. Oj så mycket mer än en klubb med damer som är duktiga på fotboll. De är engagerade på många olika plan, både i Sverige och utomlands, icke minst i Sydafrika.

Håkan Wifvesson är klubbens ordförande. Han berättade med inlevelse om hur klubben kan fånga upp ungdomar och väcka deras intresse för idrott.

FC Rosengård, tidigare MFF:s damfotbollssektion Malmö FF Dam, är en fotbollsförening i Malmö. Klubben ombildades 11 april 2007 under namnet LdB FC Malmö och bytte 2013 namn till FC Rosengård.

Klubben är en av de mest framgångsrika i svensk fotbollshistoria med tolv SM-guld, sex segrar i Svenska cupen, två guld i nordiska mästerskapen och har tillhört högsta serien och Damallsvenskan sedan grundandet. I Damallsvenskan, som startades 1988, har klubben slutat som lägst fyra i tabellen.

Ett faktaspäckat och underhållande föredrag, hälsar Per Ljungvall.

Till ClubRunners statistik (kräver inloggning)