Det har gått lite upp och ner för Malmö genom åren, men på 1400-talet var staden en viktig handelsplats med stor export av sill till norra Europa.

Professor Roger Johansson: – Framtidens Malmö

Vi besökte  Rotary Malmö-Möllevången i deras vackra lokaler på Radison Blue. Vi var 17 medlemmar som hade hittat dit och vi fick lyssna på ett föredrag av Professor Roger Johansson som handlade om Malmös historia.

Han startade sin genomgång med att ta oss tillbaka till 1400-talet då export av sill gjorde Malmö till en viktig handelsplats i Nordeuropa. Staden har alltsedan dess präglats av upp och nedgångar, många gånger påverkade av krig och konflikter i Europa. Malmö har alltid blickat utåt och haft detta som ett viktigt fokus. Redan vid mitten av 1800-talet byggdes en tågförbindelse mellan Malmö och Lund och 100 år senare invigdes Sveriges första motorväg på samma sträcka.

Vid 1900-talets inledning nådde staden 100,000 invånare och bedömningen var att Malmö skulle ha en fortsatt stark tillväxt.  Dock sjönk antalet invånare under 70- och 80-talet men med byggandet av bla Öresundsbron och etableringen av Malmö Universitet har staden på nytt fått en stark tillväxt.

Ett intressant fördrag, speciellt om man är Malmöbo och vill veta lite mer om Malmös historia och vad som kännetecknar en Malmöbo. Vid pennan: Per-Ola Danielsson