Sixten Nordström: – Mitt år med Ingmar Bergman på Malmös Stadsteter
 
Sixten Nordström tillhör kändisarna i musikvärlden. Visst minns du Kontrapunkt i SVT där Sixten tog över programledarskapet efter Sten Broman. Flera böcker om musik har Sixten skrivit och många priser och utmärkelser har han fått. Då och då kan vi lyssna till honom på Malmö Live där han berättar om olika kompositörer.
 
 
Svaret på månadens bildrebus var "Bidrag". Sixten Nordström drog följande vinnare: Kent Barkenstrand, Kent Wemnér och Håkan Skoug. Även Björn Romansoff drogs men var inte närvarande.
 
 
Ingmar Bergman gjorde under sin tid som konstnärlig rådgivare och regissör på Malmö Stadsteater flera framstående uppsättningar på Intiman. Bergman var anställd på Malmö Stadsteater från 1952 till 1958, en period som blivit en höjdpunkt i modern svensk teaterhistoria. Han kallade Stora scenen för ”Stora Bu”och Intimans scen för ”Lilla Pip”. Intiman har en unik kontakt mellan scen och salong som Bergman tog fasta på. Här satte han upp flera framstående uppsättningar som t ex Sex roller söker en författare (1953), Don Juan (1955) och den egna pjäsen Trämålning (1955), som också låg till grund för långfilmen Det sjunde inseglet, Bergmans stora filmgenombrott.
 
I Malmö knöt Bergman en ensemble till sig som varvade film-och teaterproduktion. På sommaren gjordes film och resten av året spelade man teater. På 1950-talet hade nämligen skådespelarna bara lön från teatern åtta månader om året. Lagom till sommaren blev alla skådespelare friställda och fick försörja sig bäst de kunde.
 
De filmer som Bergman åstadkom tillsammans med sin Malmöensemble var bland annat Gycklarnas afton (1953), Sommarnattens leende (1955), Det sjunde inseglet (1957), och Smultronstället (1957). Flera av dessa skådespelare kom att bli några av Sveriges största som t ex Harriet Andersson, Bibi Andersson, Max von Sydow, Georg Årlin, Gaby Stenberg, Naima Wifstrand och Gunnel Lindblom. Text från Malmö Stadsteaters arkiv.