Patrick Oderling talar om sömnens betydelse
 
Vi var drygt trettio personer som kom för att lyssna på Patrick Oderling. Han arbetar normalt med idrottsutövare på elitnivå och hjälper dem att prestera på max. I sitt jobb med detta kunde inte Patrick undvika att tala om sömnens betydelse. För att kunna mäta klienternas framgångar använder sig Patrick bland annat av en ring som mäter sömnen.
 
 
Sömnbehovet varierar
Vuxna behöver i allmänhet mellan sex och nio timmars sömn per dygn för vila, återhämtning och bearbetning av intryck. Sömnbehovet byggs upp av vakenhet, vilket innebär att inför 7–8 timmars sömn så behöver vi 16–17 timmars vaken tid. Vi har en drivkraft för sömn som är som starkast på kvällen och en drivkraft för vakenhet som startar på morgonen så de allra flesta av oss sover som bäst på natten. För att underlätta insomning kan det vara bra att varva ner någon timme innan planerad sänggång. Hur du väljer att varva ned spelar mindre roll, det viktigaste är att det känns bra för dig.
 
Olika sömnmönster
Den ytliga och djupa sömnen återkommer regelbundet under natten tillsammans med perioder av drömsömn, så kallad REM-sömn. REM står för rapid eye movement vilket innebär att ögonen rör sig snabbt åt olika håll under drömsömnen. I början av natten domineras sömnen av den djupa sömnen. Därefter blir perioderna med djupsömn kortare och perioderna med drömsömn och ytlig sömn längre.
 
Sovtiden varierar med åldern
Ett nyfött barn sover ungefär 20 timmar per dygn. Sedan minskar sömnbehovet efterhand, bortsett från en tillfällig ökning under tonåren. Vuxna behöver oftast sova 6–9 timmar per dygn, men det varierar från person till person. Så länge man fungerar bra dagtid får man tillräckligt med sömn.
 
Sängfösaren
Man kanske tror att en sängfösare kan få en att somna lättare, vilket stämmer ibland.
Problemet är att sömnens kvalitet då kan bli sämre under natten, hälsar Per Ljungvall.