Jan Haak: Malmö – Kebnekaise till fots på 47 dagar

Innan vi hade nöjet att lyssna på Jan Haak hälsade president Ingemar Persson Hans Christensson välkommen som ny medlem i vår klubb.

Sedan tog Jan Haak med oss på en intressant Sverigelöpning genom 45 maraton på 47 dagar. Från den lägsta punkten till den högsta. 190 mil om livet, kärleken och döden. Om att lyssna till och följa sin inre röst, motivation och humor som drivkraft. Och att allt är möjligt med litet mod, galenskap och en dröm att förverkliga.

Jan har sprungit under fem decennier. Innehar svart bälte 3 dan i karate, har tävlat i de japanska öppna mästerskapen för Sverige, gjort placeringar på ironman-distansen och är ultradistanslöparen som var den förste att springa fyrtiofem maraton mellan den lägsta och högsta punkten i Sverige med all sin utrustning i en joggingvagn.

Jan Haak tar sina löparrundor i stort sett varje dag. Av alla delar i hans berättelse så var det framför allt en episod som fastnade extra mycket hos mig, nämligen när han under en av sina etapper hade en varg efter sig.

Enligt Jan så hade både han och vargen bra koll på varandra, hälsar Per Ljungvall.