Betina Ellerbæk: – EDEN är framtidens arbetsplats

Ett stenkast från Öresundsbron, i den expansiva stadsdelen Hyllie i södra Malmö, står ett unikt kontorshus som ska bli världens första Symbiotic Building klart. I september 2021 flyttade de första hyresgästerna in i Kungsledens kontorshus Eden, som byggts med fokus på människors hälsa och välbefinnande.

Kontorshuset Eden, som ritats av White Arkitekter, är Kungsledens första nyproducerade kontorshus som byggts enligt bolagets egenutvecklade koncept Symbiotic Building.

Kontorshuset har en yta på drygt 8000 kvadratmeter fördelade på åtta våningsplan och har byggts för att främja människors kreativitet, effektivitet och prestation. Fastigheten har även anpassats för framtidens intelligenta och smarta teknik, exempelvis sensorer som visar lediga ytor och temperaturindikatorer.

Ytterligare en ambition från Kungsledens sida är att naturen ska vara påtaglig även inomhus på Eden, exempelvis med ljud, ljus, dofter och material som på olika sätt imiterar naturen. Fastigheten har byggts av MVB Syd och dess gemensamma ytor har en egen klimatzon som skiftar karaktär med årstiderna och säkerställer att naturen alltid är nära.