Från vänster i bild: President Magnus Sköldbäck, Ingemar Persson, Raivo Viiask, Kent Wemnér och Christer Lundgren.

Tre nya medlemmar och Volvos framtid

Det var både roligt och trevligt när vi valde in tre nya medlemmar, nämligen Ingemar Persson, Raivo Viiask och Christer Lundgren. Välkomna!

Peter Nilsson från Veberöd var dagens föredragshållare. Hans ansvarsområde är Strategy avseende Connected Safety och Autonomous Drive applikationer hos Volvo Cars.
Tidigt höll Volvo säkerheten högt i sina modeller. Volvos mål är att ingen ska dö i en Volvo. Denna säkerhet ska vara uppnådd 2020. År 2025 ska 50 procent av bilarna ha ren eldrift.

Det finns 46 städer i världen som har mer än tio miljoner invånare. I många av dessa städer får bilen köras endast två dagar i veckan. Att digitalisera och elektrifiera låter nästan som en självklarhet i detta sammanhang. Självgående och kommunicerande bilar hjälper städerna att klara utrymmet och kan man dessutom med bilpooler och dagsuthyrning minska bilägandet måste detta också vara klara fördelar. Vi har att se fram emot en tänkande kommunicerande självkörande bilpark. Som exempel kan den nätuppkopplade bilen meddela ishalka. Detta meddelande går vidare till den bil som sköter väglaget. En självgående bil sammanställer körsträcka för saltning och sandning – går ut och gör sitt uppdrag.

Peter berättade om det delägande man har i många utvecklingsbolag. Polestar 2 är en el- driven produkt man tagit fram på detta vis. Den är utrustad med 408 hkr och har en räckvidd på 50 mil. Pris cirka en halv miljon. Batterierna är en stor del av kostnaden.

Man kan undra om Assar Gabrielsson och Gustav Larsson, som 1927 släppte den första Volvon Jakob, kunnat ana vilken utveckling som skulle ske under de 92 år som gått sedan dess? Detta skrev Sonny Olsson.